Tuesday, July 23, 2013

KETENTUAN ITU RAHSIA ALLAH

Assalamualaikum..
harap di bulan ramadhan yg mulia ni, semua nya sihat2 belaka..puasa ok x setakat ni..? ke ada yg tggl ni..?hehe..






apa yg ingin sy sampaikan di sini adalah bagaimana sesebuah aturan kehidupan itu mempunyai rahsianya yg tersendiri..sebab kita tak tahu dan tak pasti apakah hikmah di sebalik semua yang berlaku..moga2 apa yg berlaku itu dapat mematangkan diri kita sendiri..juga menguatkan iman kita dan seterusnya mengajar kita erti sesebuah ketabahan dalam diri..

pernah tak korunk terfikir, kebaikan dari setiap keburukan yg berlaku..?

mungkin pemikiran kita tidak begitu abstrak utk mengungkap segala rahsia yg telah Allah swt telah aturkan tapi tidak semestinya dengan alasan itu kita cuba menyalahkan setiap apa yg berlaku..betul tak..?

cuba ambil dari sudut positif..bayangkan segala kemungkinan positif yg bakal berlaku dalam setiap ujian yg menimpa kita..tidakkah dgn cara itu akan membuatkan kita lebih tenang utk menghadapi segala cabaran dan dugaan yg menimpa kita..kalau tak percaya, cuba lah..

mungkin sy bukan pakar motivasi yg terbaik utk menasihati orang tapi dgn cara ini sy cuba memotivasi diri sy sendiri..Alhamdulillah sy cukup tenang sekarang ni menghadapi dugaan yg cukup berat bagi sy..Allah itu Maha Berkuasa..dari Dia ia datang maka dari Dia juga penyembuhnya..

maka dgn itu sy cukup kuat utk menghadapi segalanya walaupun sebenarnya sy masih belum terima kenyataan seadanya..tapi siapakah kita sebagai hamba-Nya utk menolak segala ketentuan yg ditentukan oleh-Nya..apa yg kita boleh lakukan ialah:-
  • lebih dekatkan diri kepada Allah swt
  • amar makruf nahi munkar
  • cuba jauhkan diri dari berseorangan tanpa sesiapa di sisi
  • jangan terlalu banyak berfikir
  • berzikir
tapi tidak semestinya time2 ni baru nk ingat Allah..salah tu..cume kita perbaiki lebih lagi..yg mna sedia ada tu kita 'topap' lagi..yg mana 'tak pernah' tu, cuba 'pernah' kan..sedikit2 lama2 jadi bukit..

apa pun yg berlaku, Allah sentiasa di sisi kita..Allahuakbar kuatkan daku..

wasalam


No comments: