Sunday, November 21, 2010

apabila kristal retak seribu..??

Assalamualaikum..
dipersilakan memahami situasi dan baca dengan penuh penghayatan agar minda dan jiwamu bisa meresapi ke dalam jiwa kristal itu..


Pada suatu hari..
saya terjumpe kritsal..
kristal tu sangat cantik..berkilau2 walaupun di dalam kegelapan..
saya pun mengambilnye dengan niat utk menjaganya..
sampai satu saat..saya telah simpannye sehingga sy berusia 21 tahun 2 bulan..
kemudian sy telah berjumpe dengan org yg boleh menjaga kristal itu..
sy percaya org itu pasti akan jaga kristal tu baek2..
jadi sy telah serahkan kristal kesayangan sy kepada org tu..
org tu suke sangat2..die kata cantik..jernih je..
"macam si penjaga yg sweet sudi kasi kristal tu untuk die jaga"



sy bukan 'sweet' seperti yg digembar-gemburkan oleh org tu..
tapi sy ingin menerapkan rasa kasih sayang dalam diri org tu
apabila mendapat amanat dr sy untuk menjaga kristal tu..
mana tidaknya..kristal itu sudah hidup dengan sy berpuluh2 tahun..
bayangkan..??
anda pernah menjaga sesuatu sehingga berpuluh2 tahun..?
sy rasa hanya 1/3 sahaja org yg membuat seperti itu..


kini kristal itu mendapat perhatian dengan penuh kasih sayang oleh pemilik baru..
saya mula rindu dengan kristal itu..
tp bila sy dapat tau kristal bahagia dengan tuan baru..
sy telah merelakan pemergiannya dr hidup sy..
dengan harapan semoga kristal tu dapat hidup dengan tuan baru..
bukan bermakna sy tidak sayang kepada kristal itu..
tetapi biarlah kristal menempuh hidup baru..



kristal
sy rindu dan sayang sangat dengan kamu
kamu bahagia kan hidup dengan tuan baru..?
kamu jangan lupakan sy tau
sesaat pun
kalau tidak jantung sy akan berhenti berdegup
walau apa2 pun yg terjadi dengan kamu
sy akan pastikan kamu tidak akan disia2 kan
tp kita ada telepati kn..?
jadi kalau awk sakit, sy akan dapat rasa
kalau awk gembira, tentu sy akan berasa gembira
love u kristal
miss u so much




itulah kata2 terakhir dr sy untuk kristal
kristal menitiskan air mata namun air mata tu sejernih embun pagi
bukan titisan kesedihan tetapi titisan kasih dan rindu







setelah 5 bulan 1 minggu dan 2 hari berlalu...






tiba2 sy terasa suatu kesakitan yg teramat sangat..hati pulak terasa macam ada sesuatu yg berlaku..serba tak kene ape yg sy buat sekarang ni..makan tak kenyang..tidur tak lena..mandi tak basah(tp sy masih wangi)..malam tu sy tidur ditemani selimut baldu yg sejuk..membuatkan tidur sy betul2 lena malam tu..akan tetapi..


dikejutkan dengan mimpi..
mimpi itu sangat mengerikan..
sy ternampak sebuah batu berbentuk hati di penghujung gunung..
betol2 di hujung yg kalau jentik je pasti akan jatuh tergolek2 dan pecah hancur lumat..
sy nampak batu tu berwarna merah diselitkan dengan warna putih jernih..
nampak lesu tidak bermaya..
diselangi esakan yg syahdu berirama tanpa lagu..
walaupun begitu suasana begitu gelap..
seakan2 mengiringi perasaan batu itu..
tiba2 kilat menyambar..
sekelip mata batu berbentuk hati pecah retak seribu..
namun masih mengekalkan kecantikan dan keunikan bentuk asal itu..
cume ianya tidak seindah dan secantik dulu..
kemudian sy terjaga dan didapati air mata sy menitis ke pipi tanpa disedari..






petang tu..hati sy tergerak untuk menjenguk kristal
entah kenapa sy rasa rindu sangat2 dengan kristal sy
selangkah demi selangkah dan akhirnya sampai ke ruang karma org yg menjaga kristal sy
sy melihat wajah org tu berubah
tidak sesuci maher zain lagi
wajahnya seiras...ermm tidak dapat digambarkan
sebengis2 bukan manusia lagi
owh makhluk apakah ini..??
adakah ini org yg sy percaya untuk menjaga kristal sy..??




sy meminta izin untuk masuk ke dalam dan menjenguk kristal
pada mulanya org itu tidak dapat menerima kehadiran sy secara mengejut
namun apakan daya..kristal sy bersama org tu
hendak atau tak hendak
die harus merelakan dan mngizinkan kedatangan sy




setiap langkah yg diatur disusuli perasaan yg begitu menyakitkan..entah apa yg sebenarnya berlaku..bagaikan jari kaki sy dicucuk2 untuk membantutkan perjalanan sy menerusi ruang karma itu..akhirnya dengan penuh perit dan kesakitan yg teramat sehingga darah keluar secara tak sengaja dr tapak kaki sy..walaupun sebenarnya lantai di ruang itu selicin air di laut..keadan berubah seperti mimpi sy..seperti situasi itu dipinjam dan diletakkan di ruang karma itu..dan akhirnya sy nampak batu seperti di dalam mimpi sy di dalam kegelapan suasana..sy cuba untuk menggapainya namun ianya terletak begitu tinggi..semakin cuba untuk sy menggapai..semakin sakit sy dapat rasakan..jantung sy bagai dihiris2 seribu pisau..sakitnya melebihi org yg sakit jantung



setelah beberapa kali mencuba
sy dapat menyentuh batu itu
dan tidak semena2..suasana berubah menjadi tenang dan cerah
disilaukan cahaya yg begitu terang lalu menyuluh batu yg berada di telapak tangan sy
alangkah terkejut beruknye sy
kristal yg begitu indah di dalam penjagaan sy kini
RETAK SERIBU
iye..itulah yg terjadi..
seakan2 perasaan sakit sy sebelum ini adalah penderitaan kristal di tangan org itu
sungguh kasihan melihat keadaan kristal itu
sy tidak dapat menahan sebak melihat kristal berkeadaan sebegitu rupa
akhirnya berjujuran airmata menitis ke kristal
sy rasa sangat2 sedih dengan keadaan kristal ketika ini
kristal itu parah..berkecamuk seperti kene amukan..
berderai2 badan kristal itu
tetapi kristal itu masih cuba menahan dirinya yg akan bercerai satu hari nanti






akhirnya kristal itu  menghembuskan nafasnya..
walaupun tidak bercerai namun kristal itu sangat2 kecewa..
dengan penderitaan yg dialaminya..
kristal tidak mampu bertahan lagi..
tamatlah riwayat sebuah kristal di bawah penjagaan sy selama berpuluh2 tahun..
(tamat di sini bermaksud ia tidak lagi bercahaya seperti dahulu)
kini sy keseorangan kembali..
bagaikan tiada hati untuk meneruskan hidup..
kristal...
sy perlukan kamu..
kembalilah.............


19 comments:

nunama said...

huhu.
cik tot....sedihnya. (T_T)
macam terasa je kesakitan itu.
p/s: kristal yg kamu maksudkan itu hati kan?

tot tot kecik said...

nunama:

ermm yup2..sakit kan..?ati tot menangis bile baca cerita ni..

nunama said...

sakit2. terhiris-hiris.
aeh. bukan cik tot yang karang ke? hik3. :)

sekamar rindu said...

salam..

nilai kristal sangat tinggal..hilangnya sukar dicari ganti..

tot tot kecik said...

nunama:

hik hik hik.. :p
mmgla tot yg wt..hehe..

tot tot kecik said...

sekamar rindu:

wasalam..
nilai kristal sangat tinggal..??
mungkin tinggi yg ingin ditaip.. :)

nunama said...

haha.
Cik tot.
pekata cik tot g hantar kat penulisan2u ke.
dapat side income. waah! :)

tot tot kecik said...

nunama:


ayoyoyo...
wtpe antar sana..?xmo la..bkn best pn citer ni..ayat pn tunggang terbalik..huhu..

nunama said...

hahaha. cik Tot merendah diri sgt.
alaaa.. cik tot olah lah lagi.
kemas2kan. mantap2kan.
insyaAllah. hehe
hendak seribu daya cik tot. :)

tot tot kecik said...

nunama:

itu bkn merendah diri tp kenyataan..
pape pn terima kasih sbb bg idea..mana tau seru smpi nnt, tot antar ye..buat masa ni hya utk tatapan diri sendiri dan mereka yg sudi baca.. :)

nunama said...

hehe. ok.
no big deal.
wish u best of luck tau!!
Chaiyok2!! Cik Tot Boleh!:)

nunama said...

hehe. ok.
no big deal.
wish u best of luck tau!!
Chaiyok2!! Cik Tot Boleh!:)

tot tot kecik said...

nunama:


okey kamu..
thanx a lot ek... :)

Qamarul said...

ape kristal2 nie.. kou pun minat gak ekk kristal..

tot tot kecik said...

qamarul:

eh mende la dak ni..sekeh jugak nak..?

pe kaitan dengan suke kristal..?ish ish...xbaca la tu..haha.. :D

sekamar rindu said...

salam..

saya tersilap taip...tinggi pergi tulis tinggl..* maaf.!

mier@merr said...

aip...takkan da berkecai kot... bru je tgk bersinar2 berkilauan..

cik helena said...

hati kan??hati boleh sembuh tapi parut mesti ada!

NICK IRFAN said...

kristal ni msti ada mksud lain ni... agak jer....