Thursday, January 21, 2010

laman HATI

matahari..
menyinarkan cahaya nya menerangi bumi..
memberi segala sinaran mentari kepada penghuninya..
melindungi mereka tatkala mendung berlabuh..
memberi kehidupan kepada penghuni tidak bernyawa..

alangkah indahnya bumi ketika ini..
disinari matahari yg bersinar..
disirami kaca kaca hujan yang berkilauan..
ditemani kicauan burung di pagi hari..
dihiasi bunga yang mekar di taman..
diselimuti angin bayu yang damai..

namun..
aku sangsi..
aku khuatir..
aku resah..
aku gusar..
aku juga bimbang sampai bilakah semua ini akan berkekalan..?

bumi bagaikan telur di hujung tanduk..
menunggu masa untuk jatuh..
meluahkan segala yg terpendam..
bagaikan selama ini ia menyimpan seribu perasaan yg tidak terungkap..
bagaimana manusia mempunyai hati dan perasaan..
begitu juga bumi..

sesungguhnya setiap yg wujud di dunia ini adalah milik Allah s.w.t..
dipinjamkan kepada kita untuk merasai apa yang dicipta-Nya..
diberi peluang kepada kita untuk memiliki nya walaupun bersifat sementara..

begitulah kehidupan sebagai hamba Allah..
perlu mentaati-Nya..
bersyukur atas segala yang dimiliki..
redha atas segala kekurangan diri..
tabah dengan segala dugaan-Nya..
insyaAllah Allah s.w.t akan sentiasa berada di sisi kita..

  • janganlah kamu memusnahkan harta bumi
  • janganlah kamu menghina sesama umat
  • janganlah kamu bermusuh-musuhan
  • janganlah kamu tamak haloba


sekian sedikit hiasan kata2..smoga mberi seribu mkna kpd pembca..salam..

No comments: